Suun sairaudet

Hampaiden ja suun sairaudet ovat yleisiä, mutta usein vähäoireisia tai pitkään jopa oireettomia. Huolellinen, ennaltaehkäisevä omahoito ja säännöllinen hammastarkastus ovat tärkeitä suun sairauksien ehkäisemisen ja mahdollisimman aikaisen hoitamisen vuoksi.

Ientulehdus on hyvin yleinen hampaiden kiinnityskudoksen sairaus. Tulehtuneen ikenen tunnistaa usein verenvuodosta hampaita harjatessa tai hammasvälejä puhdistettaessa. Muita ientulehduksen oireita ovat punoitus, turvotus ja ikävä maku tai haju suussa. Ientulehdusta aiheuttaa hampaiden pintaan kertynyt bakteeripeite, eli plakki.

Ientulehdusta ehkäistään ja hoidetaan huolellisella hampaiden puhdistamisella. Hammaslääkäri tai suuhygienisti voi poistaa hammaskiven ja bakteeripeitteen. Hoitamaton ientulehdus voi aiheuttaa hampaiden kiinnityskudoksen tuhoutumisen (parodontiitti).

Hampaiden pinnalle kertyvät bakteerit tuottavat aineenvaihdunnassaan happoja, jotka aiheuttavat hammaskiilteen ja hammasluun vaurioitumista. Sylki puolustaa hampaita happohyökkäyksiä vastaan, mutta se ei aina riitä suojaamaan hampaan pintaa. Happoa tuottavien bakteereiden määrää lisää erityisesti tiheään nautittu sokeripitoinen ravinto.

Kariesvauriot ovat yleisimpiä poskihampaissa, hampaiden väleissä sekä ienrajassa. Kiilteen vaurioitumista kutsutaan alkavaksi kariesvaurioksi, ja hammasluuhun ylettyvää vauriota hampaiden reikiintymiseksi. Kariesta ehkäistään hampaiden puhdistamisella, sokerin rajoittamisella, ksylitolilla ja fluorilla. Karieksen hoito vaatii usein hampaiden paikkaamista.

Muun muassa hampaiden virheasennot, hampaiden narskuttelu ja leukojen alueen onnettomuudet voivat aiheuttaa purentavaivoja, jotka tyypillisimmin esiintyvät purentalihasten tai leukanivelten kipuiluna, leukojen naksahteluna tai suun avaamisen ongelmina. Purentavaivat voivat aiheuttaa myös muun muassa päänsärkyä ja kasvo- tai korvakipuja sekä hampaiden narskuttelua, joka kuluttaa hampaita.

Purentavaivat ovat usein lieviä, ja tyypillinen hoitokeino on purentakiskon käyttäminen öisin.

Hampaiden vihlominen aiheutuu hammasluussa sijaitsevien dentiittikanavien paljastumisesta ja altistumisesta esimerkiksi kylmälle, kuumalle tai kosketukselle. Terveessä suussa kanavia peittää ien ja hammaskiille. Yleisin syy vihlomiselle on ikenen vetäytyminen, joka voi johtua liian voimakkaasta hampaiden harjaamisesta.

Vihlonta voi johtua myös hampaan pinnan vaurioista, hampaan kulumisesta, reikiintymisestä, alkavasta hammasytimen tulehduksesta, hiljattain tehdystä hampaan paikkaamisesta tai paikan irtoamisesta. Vihlomisen syy tulisi aina selvittää hammaslääkärin vastaanotolla.

viimeisimmät artikkelit

• Hampaiden valkaisu yksityisellä hammaslääkärillä

Jokainen meistä toivoisi omistavansa Hollywoodin tähtien valkoisen virheettömän hymyn, mutta hampaiden valkaisu ei sovi kaikille. Ohessa muutama asia, joka kannattaa ottaa huomioon hampaiden valkaisua suunnitellessa.

Tarkistuta ensin hampaasi

Hampaiden valkaisua ei lähtökohtaisesti tehdä ennen kuin hampaat on tarkistettu ja olemassa olevat suun ongelmat hoidettu. Syntyneet reiät tulee paikkauttaa ja alkaviin reikiin on syytä teettää fluoraus. Lisäksi hampaissa oleva hammaskivikerros on poistettava ja mahdolliset ientulehdukset saatava kuriin. Peroksidi-pohjaisen valkaisuaineen on tarkoitus valkaista hammaskiillettä, mutta reikien sekä muiden hammasvaurioiden kautta valkaisuaine voi päätyä hampaan sisäosiin ja aiheuttaa pysyviä hermovaurioita.

Valkaisevat hammastahnAt eivät tee syvävalkaisua

Vaikka valkaisevilla hammastahnoilla saattaa saada muutoksia hampaiden sävyyn, ne eivät korvaa varsinaisia hampaanvalkaisuaineita. Useimmissa valkaisevissa hammastahnoissa on hankaavia aineita, jotka poistavat vain esim. tupakoinnin sekä kahvin aiheuttamia pintavärjäymiä. Vaikutus on harvoin pidempiaikainen, etenkään silloin kun tupakointi ja kahvin juonti on jatkuvaa. Ja vaikka tahnassa olisikin valkaisuainetta, tahnaa ei pidetä suussa tarpeeksi pitkään, jotta aineella olisi todellista vaikutusta.

tekohampaat eivät välttämättä valkaistu

Etenkin vanhemmat keinotekoiset hampaat eivät välttämättä valkaistu ollenkaan, tai saattavat saada erinsävyisen lopputuloksen kuin luonnonhampaat. Kannattaa keskustella oman hammaslääkärisi kanssa omien hammasproteesien valkaisusta ennen kuin valkaisua aloitetaan. On mahdollista, että proteesi joudutaan vaihtamaan uuteen, jotta lopputuloksena on tasaisen värinen valkaisu.

Paras tulos saadaan yhdistelmävalkaisulla

Olisi hienoa saada hetkessä pysyvästi valkoisemmat hampaat, mutta useimmiten hoidon kesto korreloi tulosten kestävyyden kanssa. Hampaiden valkaisun voi käynnistää nopeilla näkyvillä tuloksilla esimerkiksi laser-valkaisussa, mutta lisäämällä kotona tehtävän pitkäaikaisen valkaisun saat pidempikestoisia ja näkyvämpiä tuloksia. Vaikka teettäisit useamman pitkäkestoiseman hoidon hammaslääkärilläsi, hoitoa joudutaan silti uusimaan vuosien kuluessa mikäli halutaan säilyttää sama valkaisun taso.

Lisäksi jatkuva hampaiden valkaisu vastaanotolla tulee luonnollisesti kallimmaksi. Kun hampaiden valkaisu vastaanotolla yhdistetään kotivalkaisupakettiin, voi hinta olla halvempi kuin kolme vastaanottokertaa.

hampaiden valkaisun jälkeen on syytä katsoa mitä suuhunsa laittaa

Etenkin heti hammpaiden valkaisun jälkeen kaikista erityisen tummentavista ruoka-aineista on syytä pysyä poissa. Hampaan kiille on silloin heikentynyt ja esimerkiksi kahvin ja teen juonti tai tupakointi tuhoaa helposti valkaisun jäljet. Vaikka valkaisusta olisi jo useampi viikko ja kiille olisi jo palautunut ennalleen, tekevät värjäävät ruoka-aineet edelleen tuhojaan, nyt vain toki hitaammin. Parhaiten hampaat siis pysyvät valkoisina kun sitoudut pysymään erossa, tai ainakin vähentämään runsaasti, tummentavien ruoka-aineiden suuhun pistämistä.

• Hammaslääkäritietoa.fi on julkaisu!

Hammaslääkäritietoa.fi -sivulta saat tietoa hampaidenhoidosta ja hammasterveydestä. Sivustolla kerrotaan suunterveydestä ja hammaslääkärin suorittamista hammashoidon toimenpiteistä, kuten iensairauksista, hampaiden paikkaamisesta ja poistamisesta sekä viisaudenhampaista. Sivuilla julkaistaan myös artikkeleita suunterveyteen, hammashoitoon ja hammaslääketieteeseen liittyvistä teemoista.